lördag 13 juni 2009

Inspiration från ett hem!

Efter en rolig lördag på Colorama, jag tycker alltid det är extra roligt att arbeta lördagar - besökte jag min gulliga gamla klasskompis. Hennes son tog studenten igår men tiden räckte inte till så därför uppvaktade jag honom med blommor idag och blev bjuden på eftermiddagskaffe. Min kompis och hennes familj har gjort mycket arbete i sitt hus de senaste åren så jag passade på att ta lite inspirationsbilder. Trappan ut mot baksidan är nygjord av mannen och sonen i huset - visst är den fin?
I ett hörn i trädgården hittar man den här lilla grodan.
När köket skulle göras om hjälpte vi på Colorama Stockholmsvägen till. Tapeten kommer från en utgående kollektion men liknande finns även nu att få tag i. Luckorna sprutlackerades och familjen ville gärna ta upp färgen i tapeten. I vår butik har vi en spektometer så vi mätte upp en liknande kulör. Provburkar gjordes, målades upp på stora pappskivor som stod i köket några dagar så kulören kunde betraktas olika tider på dygnet. När valet var klart lämnades kulörkoden till sprutlackeringsfirman som i sin tur gjorde ett kanonjobb. Nu harmoniserar tapet och luckor på ett bra sätt. Kulören är ändå neutral så vill de tapetsera om är det inga problem att hitta en tapet som passar.


Hallen - en vägg har en svart tapet med vita/silvriga horisontella ränder. Tavelhyllan bryter av snyggt på väggen. Här har familjen valt att ställa värmeljuslyktor och en fin vas där. Kompletteringstapeten är grön (blev lite ljust på bilden). En fräsch hall att komma in i.

Gästtoaletten har tapetserats i gammal stil. Den är urläcker. Gamla fotografier, böcker mm sätter pricken över i:et. Även den här tapeten kommer från Colorama Stockholmsvägen. Det är en vinyltapet vilket kan vara att föredra i en gästtoalett då den är lätt att torka av.

Inga kommentarer: