lördag 31 juli 2010

Torpbilder!

Vi har många kunder som kommer in och berättar att de håller på att renovera sitt torp och har många frågor och funderingar kring det. Därför vill jag dela med mig av bilder från vårt lilla torp som ligger på en liten ö (halvö) vid Vänern. Vårt torp är byggt runt 1880, eller kanske tidigare. En del på ön tror att huset är äldre, att det låg vid vattnet först men sen vid laga skifte flyttades det en bit från vattnet och hamnade i en kohage. Två gånger om dagen kommer ett gäng kor knallande utanför vårt torp

Skjulet som tillhör torpet var fullt med gamla redskap som den gamle ägaren hade lämnat kvar.

I "storstugan" har vi valt att ha en sisalmatta. Den här mattan har kantband men man kan även välja langettering, dvs att kanterna är sydda. Det finns ett stort antal mattor att välja på i vår butik och ni kan beställa exakt den storlek ni vill ha.

En gammal skolplansch pryder en vägg. Den har vi köpt för några tior när biblioteket i Mariestad hade utförsäljning.

I köket har vi valt sjösten som kakel. Det känns rustikt och genuint. Vi försöker köpa porslin på loppis och second hand. Det är kul att ha husgeråd som passar torpet.


Två planscher inköpta i Prag har fått glas och ram. Det behöver inte alltid vara så dyrt och antikt.


På andra våningen har vi två sovrum. Här är det ena. Vi har valt en tapet med vit botten och blå blommor. Jag älskar den. Den kommer från Midbec.

I sovrummet på bottenvåningen har vi ett gästrum med järnsäng, vitt överkast och matchande kuddar. Vi kallar det Ingas rum efter min mor men vi har ännu inte fått henne att sova över men vem vet...

Taket i vårt sovrum har jag målat och är väldigt stolt över men det var ett himla slit. Brädorna är grova och de var mörka när vi började att måla. Efter två strykningar med täcklasyr täckte det inte utan vi var tvungna att ta till en spärrfärg och då funkade det. Fyra strykningar alltså. Om man ska se något positivt i det så fick jag träna upp min förmåga att måla. Nu vet jag att jag ska tipsa er kunder om att direkt spärra om det är gammalt och mörkt trä.

Golvsocklarna är breda. Vi har målat dem med vattenbaserad lackfärg, halvblank.

Den här fina byrån lämnade den gamla ägaren kvar.

Lampan i Ingas rum - även den kvar från den gamla ägaren.

Gamla dörrar med gamla lås. Här har det kladdats en del med färgen men det ska vi rätta till när vi får mer tid.

Tapeten som satt i Ingas rum har vi inte bytt. Romantisk och enkel - gillar den!

Köksstolarna - även de fanns i torpet när vi köpte det! Tapeten i bakgrunden kommer från Sandbergs.

Mårbackapelargoner - ett måste i ett torp, tycker i alla fall jag!

Det här glaset, och sju till, har jag köpt på kyrkornas second hand. Nu har ni fått kika in lite i vårt torp och jag hoppas att ni har fått lite tips. Det viktigaste är att man ska trivas och inte jobba ihjäl sig. Skapa en trivsam miljö som ni som ska bo där gillar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så underbart fint ni har gjort1